PRAKTIJK VOOR
Oefentherapie / Kinderoefentherapie / Sportlessen

Schrijfproblemen?

In groep 3 leren kinderen schrijven. Daarbij moeten ze met veel factoren van het schrijven rekening houden: de pen moet goed worden vastgehouden, het handschrift moet goed leesbaar zijn en er moet geschreven worden in een goed schrijftempo. Niet voor elk kind lukt dit vanzelf. Problemen die wij veel tegen komen in de praktijk zijn:

- 'Mijn kind schrijft slordig'

- 'Mijn kind schrijft krampachtig en gespannen'

- 'Mijn kind krijgt een zere hand van het schrijven'

- 'Het tempo van schrijven is erg laag'

- 'Mijn kind houdt de pen/ het potlood op een afwijkende manier vast'

- 'Mijn kind is linkshandig en heeft moeite met het schrijven'


Aanpak

Om de kinderen met schrijfproblemen te helpen wordt er een onderzoek gedaan. Hierbij wordt gekeken naar de schrijfvaardigheid en fijne motoriek. We kijken eerst of alle voorwaarden aanwezig zijn. Hierbij houden we rekening met een actieve werkhouding, dynamische pengreep, passend schrijfmateriaal en de omgeving. Bij de schrijfvaardigheid wordt er gewerkt aan vloeiend leren schrijven, ontspannen en leesbaar kunnen schrijven en in een passend werktempo schrijven.


Aanbod

We bieden diverse mogelijkheden m.b.t. het schrijven aan:

- Uitzoeken welke voorkeurshand een kind heeft om mee te schrijven, tekenen en kleuren.

- Onderzoek in groep 2 naar de schrijfrijpheid i.v.m. de overgang naar groep 3.

- Individuele behandeling om het handschrift te verbeteren, pijnklachten op te heffen en in een optimaal schrijftempo te schrijven.

- In de klas kunnen we kinderen een workshop van 'De Kleurles' geven of schrijflessen.


Meer informatie? Neem gerust contact met ons op!

  

 
 
 
 
E-mailen
Bellen
Map
Info